Naturalna witamina D w grzybach

Naturalna witamina D to jedna z najważniejszych dla zdrowia substancji, jakich potrzebuje człowiek. Jej niedobory powodują szereg problemów, dzieci przestają rosnąć, kości stają się słabe, co u dzieci powoduje krzywicę a u dorosłych odwapnienie i podatność na złamania. Braki witaminy D sprzyjają też prawdopodobnie demencji u osób w podeszłym wieku. Warto więc zapewnić sobie wystarczające ilości tej witaminy, gdyż wpływa ona na ogólne zdrowie organizmu jak mało który związek. Jak to zrobić?

Naturalna witamina D

Pierwszym źródłem naturalnej witaminy D jest… Słońce. Witamina ta wytwarza się pod wpływem promieniowania ultrafioletowego w skórze ludzi i zwierząt. Latem i w słonecznych okresach roku ryzyko jej niedoboru jest niewielkie, jeśli tylko wychodzimy na Słońce. Warunkiem jest obecność na świeżym powietrzu bez kremów filtracyjnych, które uniemożliwiają syntezę naturalnej witaminy D. Nie można jednak przesadzać z promieniami słonecznymi. Bezpieczna dawka promieniowania to około 20-30 minut kilka razy w tygodniu. Osoby o jasnej karnacji powinny krócej przebywać bez osłony w promieniach Słońca.

Zimą trudno o słoneczne dni, dlatego trudniej też zdobyć trochę witaminy. Pewne jej dawki zawierają niektóre artykuły spożywcze, np. mleko wraz z przetworami i jaja. Problem w tym, że hodowane na masową skalę zwierzęta rzadko mają dostęp do promieni słonecznych i w ich mleku oraz jajkach znajdują się niewielkie ilości tej witaminy.

Każdy ogrodnik może jednak zastosować prostą sztuczkę, aby zapewnić sobie dodatkową porcję witaminy w zimie. Naturalna witamina D wytwarza się bowiem także w plesze grzybów, również pod wpływem promieni ultrafioletowych. Jeśli zbierasz w lesie grzyby o tej porze roku lub uprawiasz grzyby w ogrodzie, to przed ich przetworzeniem czy zamarynowaniem, wystaw je po prostu na południowe słońce na kilka godzin. Jeśli chcesz suszyć grzyby – susz je na słońcu. Gdy kupujesz lub uprawiasz pieczarki, to wystawiaj je na słońce. Możesz w ten sposób wzbogacić w witaminę D nawet proszek z suszonych grzybów.

naturalna witamina D

Już po kilku minutach pełnego, południowego słońca, w porcji pieczarek wytwarza się duża dawka witaminy D. Fot. Darkone, CC BY-SA.

Hasła tematyczne: ,

2 komentarze to “Naturalna witamina D w grzybach”

  1. Agnieszka napisał(a):

    Przyjmowanie witaminy D3 w ilości, którą zapisują lekarze, czyli według polskich norm nie ma sensu. 1000, czy 2000 jednostek niczego nie poprawia. Poziom witaminy D3 zaczyna się zmieniać po przyjmowaniu 10000 lub nawet więcej. Jeżeli mamy poważne niedobory. Dlatego też warto suplementować D3 cały rok, także podawać dzieciom, oczywiście w mniejszej dawce. Zachęcam do poczytania http://dietomat.pl/artykul/witamina-d3-jej-wlasciwy-poziom-tak-trudno-osiagalny-jak-zdobycie-szczytu-k2

  2. Daro napisał(a):

    Pytanie tylko czy dobrze się przyswaja?

Leave a Reply